روش‌های مؤثر جذب نوآموزان پیش‌دبستانی در اولین روز مدرسه

روش‌های مؤثر جذب نوآموزان پیش‌دبستانی در اولین روز مدرسه


 اولین برخورد کودکان با محیط تعلیم و تربیت می‌تواند همراه با خاطره‌ای خوش و یا خاطره‌ای ناخوش باشد. من هم اولین روز ورود به پیش‌دبستانی خود را به خاطر دارم. هنوز تصویر لباسم و گرمی دستان مهربان مادرم در ذهنم زنده است؛ اما تصویری از اولین برخورد معلم را به خاطر ندارم. حالا که در جایگاه یک معلم هستم؛ دوست دارم اولین روز ورود به مدرسه برای نوآموزان شیرین باشد و فرآیند جذب آنها به‌خوبی پیش برود. بنابراین تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارم.

برخورد مناسب مربی
۱- خوش‌رویی همراه با ظاهری آراسته به بچه‌ها آرامش و اعتماد می‌دهد و شروع خوبی را رقم خواهد زد. 
۲- برقراری ارتباط چشمی مقدمه خوبی برای ارتباط کلامی و عاطفی خواهد بود. 
۳- بچه‌ها به اسم کوچک خود انس دارند و از اینکه مربی آنها را با این نام مورد خطاب قرار دهد، احساس امنیت می‌کنند. 

آماده‌سازی شرایط ورود به مدرسه
۱- ایجاد فضای زیبا در محیط مدرسه با استفاده از بادکنک‌ها و زنجیره‌های کاغذی ساده و رنگارنگ برای بچه‌ها جذاب است.
۲- با توجه به اینکه رفع نیازهای اولیه از ضروریات حیات کودکان بوده و برایشان لذت‌بخش است؛ انجام پذیرایی در جذب آنها و ایجاد احساس خوب مؤثر است.
۳- قراردادن صندلی و زیرانداز در کلاس‌ها فضای راحتی را برای نشستن و حضور بچه‌ها در کلاس فراهم می‌کند و باعث همراهی بیشتر آنها خواهد شد.
۴- قرارگرفتن در محیط ناشناخته برای نوآموزان اضطراب‌آور است؛ ولی وقتی با نگاه اکتشافی و به‌صورت گروهی به قسمت‌های مختلف مدرسه می‌روند، برایشان جذابیت خاصی ایجاد می‌شود.

درنظرگرفتن فعالیت‌های جذاب
۱- بازی راه ورود به قلب کودکان است. بازی‌های مختلف هیجانی و تعاملی، بازی‌های فردی و گروهی، بازی با ابزار گوناگون و ... موجب جذب حداکثری نوآموزان خواهد شد.
۲- اجرای نمایش با محوریت نقش معلمان یا اجرای نمایش عروسکی در ارتباط‌گیری با معلمان و جذب نوآموزان تأثیر بسزایی دارد.
۳- کشیدن نقاشی برای کودکان مانند خلق یک اثر است. درعین‌حال موجب تخلیه هیجان آنها شده و موجب آرامش آنان خواهد شد.
۴_ ساخت دست‌سازه‌های ساده(کاردستی‌هایی که ساخت آنها نیاز به مهارت‌هایی همچون برش و... ندارد) احساس تعلق و توانمندی را برای نوآموزان به‌وجود می‌آورد. درگیرشدن با فعالیت و ساختن کاردستی موجب تمایل آنها جهت حضور در روزهای دیگر و فراگرفتن برنامه‌های جدید خواهد شد.
۵- قصه‌گویی ارتباط کلامی را ایجاد می‌کند تا معلم با استفاده از تصاویر، کودک را به همراه خود وارد دنیاهای جدیدی کند و این امر در فرآیند جداشدن از مادر و جذب به مربی مؤثر است. 

توصیه‌هایی به والدین
۱- گاهی کودکان در ابتدای ورود به مدرسه مضطرب هستند و گریه می‌کنند. لازم است والدین آرامش خود را حفظ کنند و در مراحل جذب با فرزند خود همراهی داشته باشند. اگر آنها هم نگران فرزند خود شوند، اضطراب نوآموز چندبرابر خواهد شد. 
۲- پس از مدرسه کودک را به پارک ببرید و یا درمورد خاطره‌ای اولین روز حضور خود و دیگران در مدرسه صحبت کنید تا آن روز برای کودک پایان خوشی داشته باشد و با احساس خوبی به منزل برود.
۳- خواب به‌موقع و کافی نقش مهمی در نشاط روزانه کودک دارد. 
۴- خوردن صبحانه سالم و مغذی موجب تنظیم قند خون می‌شود و از بهانه‌های بی‌دلیل او جلوگیری خواهد کرد. اگر کودک هیچ تمایلی به خوردن صبحانه ندارد، نوشیدنی‌هایی همچون آب و عسل جایگزین موقت مناسبی خواهد بود.
۵- فرآیند جداشدن از خانواده و جذب به مدرسه و معلم، امری تدریجی است و به شرایط مختلف در کودکان بستگی دارد. اگر کودک جذب نشد، از مادر می‌خواهیم تا نوآموز را همراهی کند و در محدوده مشخصی دردسترس باشد تا هر زمانی که کودک تمایل داشت، به مادر مراجعه کند.

 

نگارنده سرکار خانم مختارپور پژوهشگر کانون رشد و آموزش مربی تراز انقلاب اسلامی