چگونه دعوای بچهها با هم را مدیریت کنیم؟
گاهی بهترین روابط با قهر و دعوا همراه میشود. کودکان هم در چنین شرایطی قرار میگیرند و اختلاف بین آنها با سرعت به دعوا تبدیل میشود. والدین و مربیان هم به دنبال حل و برطرفکردن آن هستند. در کرامت نوشت این هفته به بررسی ابعاد این موضوع و ارائه راهکارهایی میپردازیم.
حفظ آرامش والدین و مربیان
نوع برخورد افراد در هنگام دعوای کودکان بر مدیریت شرایط مؤثر است. لازم است والدین و مربیان در هنگام بروز دعوا صبر و حوصله داشته باشند و از واکنشهای فوری، احساسی و منفی پرهیز کنند.
زمینهای برای رشد و تربیت
از هر موضوعی میتوانیم در جهت تربیت فرزندانمان استفاده کنیم. دعوای بین کودکان نیز فرصت مناسبی برای رشد و تربیت آنهاست. این موقعیتها این امکان را میدهد تا به کودکان یاد بدهیم، چگونه احساسات خود را مدیریت کنند و مهارتهای ارتباطی و بینفردی را تقویت نمایند تا بتوانند به طور مؤثر با یکدیگر تعامل کنند و درک بهتری از همدلی و احترام به دیگران پیدا کنند.
حل مسئله
آموزش حل مسئله جایگزین مناسبی برای دعواست. برای این کار ابتدا کودکان را با جملاتی مثل «کمی صبر کنید تا ببینیم چه اتفاقی افتاده است؟» دعوت به صبوری و حفظ آرامش میکنیم. سپس از آنها میخواهیم تا ماجرا، نظر و احساسات خود را بیان کنند تا احساس کنند، حرفهایشان شنیده میشود. سپس مشکل اصلی را شناسایی میکنیم و از آنها میخواهیم فکر کنند و راهحل ارائه بدهند. راهحلها را با هم بررسی میکنیم و شرایط اجراییشدن آن را فراهم میکنیم.
مسئولیتپذیری
شکلگیری تدریجی مسئولیتپذیری در فرزندان اهمیت دارد. گاهی دعوای کودکان به دنبال زورگوئی، تمسخر و... است. در تربیت مسئولانه، کودک با توجه به رفتار و گفتار خود احساس میکند، مدیریت شرایط را برعهده دارد و میتواند عملکرد مناسبی در برابر اشتباهات خود داشته باشد و برای جبران آن، رفتار و گفتار مناسبی داشته باشد.
نقش الگویی
الگوپذیری از والدین و مربیان در موقعیتهای مختلف صورت میگیرد. پس رفتار شما بهطور مداوم توسط فرزندان رصد میشود. مثلاً وقتی والدین بر سر موضوعی اختلافنظر دارند و با حفظ آرامش خود درباره آن گفتگو میکنند و به راهحلها میپردازند، الگوی مناسبی برای کودکان خود خواهند بود.
نگارنده سرکار خانم مختارپور پژوهشگر کانون رشد و آموزش مربی تراز انقلاب اسلامی